Ohlášení změny trvalého pobytu
Místem trvalého pobytu se rozumí adresa pobytu občana v České republice, která je vedena v základním registru obyvatel, kterou si občan zvolí zpravidla v místě, kde má rodinu, rodiče, byt nebo zaměstnání. Občan může mít jen jedno místo trvalého pobytu, a to v objektu, který je podle zvláštního právního předpisu označen číslem popisným nebo evidenčním, popřípadě orientačním číslem a který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci.
Změnu místa trvalého pobytu občan ohlásí ohlašovně (evidenci obyvatel) obecního úřadu v místě nového trvalého pobytu.
Za občana mladšího 15 let ohlásí změnu místa trvalého pobytu jeho zákonný zástupce, nebo fyzická osoba, které bylo dítě svěřené do péče rozhodnutím soudu. Za občana, jehož svéprávnost byla omezena tak, že není způsobilý k jednání o hlášení změny místa trvalého pobytu, ohlásí změnu místa trvalého pobytu jeho opatrovník. Za občana může změnu místa trvalého pobytu ohlásit člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem, nebo jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřenými podpisy.
Změnu trvalého pobytu může ohlásit:
- občan starší 15 let,
- za občana staršího 15 let jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele,
- za občana mladšího 15 let jeho zákonný zástupce, poručník, opatrovník, pěstoun nebo fyzická osoba, které byl občan mladší 15 let svěřen do osobní péče,
- za občana, který má jmenovaného opatrovníka a není způsobilý ohlásit změnu trvalého pobytu, jeho opatrovník,
- za občana staršího 18 let, kterému brání duševní porucha samostatně právně jednat, člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem.
Tuto agendu vyřídíte na Husově náměstí 534, v přízemí.
Co k tomu potřebuji?
Je nutné doložit
- platný občanský průkaz; pokud jej občan nemá, jiný obdobný doklad (např. cestovní pas, řidičský průkaz, rodný list)
- u dětí do 15 let rodný list a občanský průkaz dítěte, pokud mu byl vydán
- oprávněnost užívání bytu/domu – např. nájemní smlouva nebo souhlas vlastníka či nájemce bytu/domu (v případě, že souhlas uděluje nájemce bytu/domu, je třeba doložit také nájemní smlouvu)
- opatrovník předkládá Usnesení o ustanovení opatrovníkem a Rozhodnutí soudu o omezení svéprávnosti opatrovance, svůj občanský průkaz a občanský průkaz opatrovance (pokud mu byl vydán).
Souhlas může vlastník nebo nájemce udělit osobně na úřadě nebo písemně. Písemný souhlas musí být opatřený úředně ověřeným podpisem vlastníka nebo nájemce.
Vlastník nemusí při změně trvalého pobytu dokládat své vlastnické právo zapsané v katastru nemovitostí.
Poplatky
- občan starší 15 let – 50 Kč
- občan do 15 let – zdarma
Poplatek se hradí buď v hotovosti nebo platební kartou.