
V kroměřížské MHD budou jezdit čtyři nové elektrobusy
Čtyři nové autobusy s pohonem na elektřinu budou v Kroměříži zajišťovat městskou hromadnou dopravu. Půjde o vozidla značky MAN. „První tři elektrobusy budou dodány během příštího roku, poslední začátkem roku 2027. Jejich provoz bude ekologický a úsporný. Zároveň tak díky modernímu vybavení vozidel zvýšíme komfort i bezpečnost pro cestující,“ popsal místostarosta Karel Holík, který je také jednatelem společnosti Kroměřížské technické služby (KTS), která MHD ve městě zajišťuje.
Náklady na pořízení elektrobusů činí celkem zhruba 56,6 milionu korun. Z toho ale zhruba 39,7 milionu korun pokryje dotace z evropských fondů, konkrétně z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), 27. výzva – Nízkoemisní a bezemisní vozidla pro veřejnou dopravu – SC 6.1 (MRR). Projekt je nazván Modernizace vozového parku MHD Kroměříž a má registrační číslo CZ.06.06.01/00/22_027/0003021. KTS chce v budoucnu v obnově vozového parku směrem k elektrodopravě pokračovat. „V tuto chvíli máme podánu žádost o dotaci na další dvě vozidla. Elektrobusy totiž oproti hybridním autobusům, které kombinují pohon na naftu a elektřinu, přinášejí zásadní výhodu v tom, že neprodukují žádné lokální emise a jsou výrazně tišší. To ocení obyvatelé města i cestující. Díky plynulému rozjezdu elektromotoru je jízda komfortnější, s menšími vibracemi a hlukem,“ popsal další jednatel KTS, místostarosta Jan Hebnar.
Nové elektrobusy MAN jsou 12 metrů dlouhé nízkopodlažní a bezbariérové. Baterie umožní na jedno nabití dojezd až 250 kilometrů. „Autobusy pojmou cca 80 cestujících, z toho 29 sedících. K vyššímu komfortu přispěje celovozová klimatizace, barevné LED panely zobrazující číslo linky a cílovou stanici a dvě LCD obrazovky uvnitř vozu, které kromě trasy linky nabídnou cestujícím i další informace z provozu, například o dopravních omezeních či mimořádných situacích. Samozřejmostí je akustický systém pro nevidomé a slabozraké a digitální kamerový systém, který zajistí vyšší bezpečnost řidiče i cestujících,“ popsal ředitel KTS Marian Vítek. Novinkou budou také automatické sčítače cestujících, díky nimž bude KTS moci lépe plánovat linky – posílit vytížené spoje a omezit ty méně využívané.
KTS aktuálně dokončuje rozsáhlou rekonstrukci areálu v Kaplanově ulici. Akce za více než 22 milionů korun zahrnuje opravu budovy autodílny a dílen pro zámečníky, stolaře a veřejného osvětlení a také objektu autoumývárny a dílny na opravu vozidel městské hromadné dopravy. Společnost navíc plánuje vybudování zastřešeného stanoviště a místa na dobíjení pro zmíněné elektrobusy. Náklady se předběžně pohybují kolem 53 milionů korun, KTS opět žádá na pokrytí části z nich o evropskou dotaci. Stavět by se mělo v letech 2026 a 2027.
MHD ve městě nyní zajišťují dva hybridní autobusy MAN pořízené loni, dva hybridní autobusy značky Volvo z let 2020 a 2021, tři autobusy Iveco s pohonem na stlačený zemní plyn pořízené v letech 2017 a 2018 a čtyři vozidla Volvo jezdící na naftu, která jsou stará téměř 20 let. Celkem je tak v provozu 11 autobusů. Autobusy městské hromadné dopravy jezdí na osmi linkách, a kromě území samotné Kroměříže obsluhují také některé místní části města. V loňském roce najely cca 340 tisíc kilometrů a přepravily zhruba jeden milion cestujících.
