
V Kroměříži byla zahájena plavební sezona na řece Moravě a na Baťově kanálu
Kroměříž dnes poprvé hostila oficiální zahájení plavební sezóny na Baťově kanále a na řece Moravě. „Jsem moc rád, že vás mohu přivítat v Kroměříži poblíž řeky Moravy. V tomto místě se naši předkové usadili a založili naše město. Řeka Morava se pro následující staletí stala hlavním zdrojem pro jeho rozvoj. A má pro nás potenciál i pro budoucí rozvoj, pro rozvoj turistické infrastruktury a podnikání v našem městě. Věřím, že stavba přístaviště a přístavu bude otázkou několika následujících let,“ oslovil hosty i přítomné diváky starosta Tomáš Opatrný.
Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) plánuje v Kroměříži stavbu přístaviště pro krátkodobé stání cca šesti lodí na Erbenově nábřeží a také rekreačního přístavu v lokalitě u letiště nedaleko soutoku Moravy s říčkou Kotojedkou. Kotvit by v něm mělo asi 80 plavidel. Jeho stavbě by však mělo předcházet vybudování nové plavební komory u jezu Bělov na Zlínsku a s tím související propojení dvou v současné době oddělených splavných úseků stávající vodní cesty do jednoho funkčního celku. Vodní cesta nazvaná Baťův kanál by tak byla splavná až do Kroměříže.
„V roce 2027 bychom chtěli začít stavět právě to důležité vodní dílo, komoru na Bělově, aby se podařilo prodloužit vodní cestu Baťův kanál až do Kroměříže. Baťův kanál je unikátní záležitost. Musím říct, že nikde jinde se nerozvíjí rekreační plavba tak, jako právě tady na Moravě kolem Baťova kanálu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. „Baťův kanál je o volném čase. Je to místo, kde můžeme trávit pěkné chvíle, které můžeme strávit za humny a nemusíme jezdit daleko k moři,“ dodal hejtman Zlínského kraje Radim Holiš.
Generální ředitel Povodí Moravy David Fína připomněl, že letos uplyne 30 let od zařazení Baťova kanálu mezi významné dopravní vodní cesty. „Baťův kanál dostává k těmto 30. narozeninám plavební komoru Rohatec. Stavba je prakticky hotová, osazuje se technologie a letos v září by měl začít zkušební provoz. Plný, ostrý provoz by měl být na sezonu 2026. Byly chvíle, kdy jsem nedoufal, že se dožiji momentu, kdy tohle budu moct oznámit, protože o projektu na prodloužení Baťova kanálu do Hodonína a do Kroměříže se mluví už desítky let,“ doplnil ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.
Podle něho by se Kroměříž měla k Baťově kanálu připojit do konce 20. let tohoto století. „Práce na prodloužení Baťova kanálu do Kroměříže bychom měli zahájit v roce 2027 a dnes už věřím, že se nám to podaří. Mimo jiné i díky tomu, že nám s tím velice pomáhá vedení města Kroměříže i Zlínského kraje. Kroměříž se dožije přístavu, ještě předtím se dožije přístaviště a dožije se napojení na Baťův kanál,“ řekl Fojtů s tím, že přístaviště by se mělo začít stavět ještě letos a stavba přístavu by mohla začít v roce 2028 tak, aby byl hotový zároveň s plavební komorou Bělov. Náklady na tyto akce plus na stavbu přístaviště v Kvasicích se podle Fojtů pohybují celkem kolem 840 milionů korun.
Při slavnostním zahájení sezony byla také pokřtěna nová publikace o Baťově kanálu nazvaná Poznej Baťák, která obsahuje informace o vývoji vodního díla, o základech pravidel plavebního provozu či o možnosti plánování poznávací plavby. Autorem publikace, kterou vydala obecně prospěšná společnost Baťův kanál, je Antonín Preget.
Baťův kanál každoročně přiláká desetitisíce návštěvníků. Tato unikátní vodní cesta byla vybudována ve 30. letech 20. století a původně sloužila hlavně pro přepravu nákladu, zejména uhlí. V současnosti je kanál využíván především k rekreačním účelům – lidé se zde mohou plavit na výletních lodích nebo si v přístavech půjčit menší plavidla. Trasa kanálu vede od Otrokovic na Zlínsku až po slovenskou Skalici a měří přibližně 54 kilometrů. Po plánovaném prodloužení směrem ke Kroměříži a Hodonínu (díky výše zmíněné plavební komoře v Rohatci) by jeho délka měla přesáhnout 75 kilometrů.