
Lávku přes řeku Moravu čeká údržba, práce proběhnou za provozu
Dělníci začnou v těchto dnech pracovat na údržbě lávky pro pěší přes řeku Moravu. Konkrétně půjde o úpravu mostovky a povrchu lávky. „Důvodem je bezpečnost a zajištění delší životnosti lávky. Práce budou probíhat vždy na jedné a pak na druhé podélné polovině lávky, takže nebude nutné lávku uzavřít. Po celou dobu prací, které by měly být hotové v listopadu, tak bude možné po lávce projít,“ uvedl místostarosta Karel Holík.
Práce budou probíhat podle zprávy Ladislava Klusáčka z Ústavu betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty VUT v Brně, který je hlavním autorem řešení opravy lávky provedené v letech 2019 až 2021. „Zpráva reaguje na dílčí drcení betonu mostovky v oblasti kotevních prvků zábradlí na několika místech. Navrhuje úpravu povrchu lávky tak, aby nedocházelo k dalšímu drcení. Zajistit by to měly nové dilatační spáry napříč mostovkou, které se vyplní pružnou zálivkou. Celkem jich je navrženo šest,“ popsal Vlastimil Foltýn z odboru služeb městského úřadu.
V oblasti ukotvení zábradlí pak budou na několika místech odřezány krycí plechy, beton mostovky bude vyspraven vysoko pevnostní maltou a poté budou krycí plechy navařeny zpět a natřeny. „Dělníci také opraví zálivky ve stávajících spárách,“ dodal Foltýn. Celkové náklady na údržbu lávky si vyžádají zhruba 250 tisíc korun.
Lávka byla od 15. prosince 2017 zavřená kvůli kontrole nařízené po zřícení podobně postavené lávky v Praze. Diagnostiku lávky dostali na starost odborníci z VUT. Dospěli k tomu, že část nosných lan lávky je poškozena korozí. Podle závěrů VUT šlo ale lávku opravit, nebyla v tak špatném stavu jako například podobná lávka v Nymburce ve Středočeském kraji, která byla zbourána. V letech 2019 až 2021 tak byla lávka staticky zajištěna externími lany, opraven byl povrch, hydroizolace i zábradlí lávky.
Lávka pro pěší v Kroměříži byla postavena v roce 1984. Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce lávky je 63 metrů.