Přeskočit na hlavní obsah
Město Kroměříž logo
Město Kroměříž logo
Formulář pro vyhledávání

Vaše KroměřížPamátky DotaceZdravé městoPotřebuji si vyříditJsem turista Turistický portál

  • Úřad
    • Komunikace s úřadem
      • Elektronická podatelna
      • Potřebuji si vyřídit
      • Online objednávání
      • Městské poplatky
      • Ochrana osobních údajů - GDPR
      • Podání oznámení podle Směrnice EU 2019/1937 o ochraně oznamovatelů
      • E-služby
    • Lidé a organizace města
      • Městský úřad
      • Organizace města
      • Volná pracovní místa
    • Krizové řízení
      • Policie
      • Hasiči
      • Záchranná služba
      • Městská policie
      • Krizové řízení a ochrana obyvatelstva
      • Bezpečnostní desatero
      • Kvalita ovzduší
      • Hladina Moravy
      • Povodňový plán
    • Dokumenty a informace
      • Povinně zveřejňované informace
      • Veřejné zakázky
      • Veřejné dokumenty
      • Rozklikávací rozpočet města
      • Územní plán
      • Územní studie
      • Plány a koncepce
      • Granty, dotace a projekty
      • Úřední deska
      • Ostatní dokumenty
  • Rada a zastupitelstvo
    • Starosta
    • Rada města
    • Zastupitelstvo města
    • Komise
      • Komise bytová
      • Komise pro bezpečnost a prevenci kriminality
      • Komise pro školství, výchovu a vzdělávání
      • Komise pro kulturu, cestovní ruch, prezentaci města a partnerská města
      • Povodňová komise města Kroměříže zřízená podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách
      • Komise pro regeneraci MPR, památky města Kroměříže a veřejná prostranství
      • Komise sociální a zdravotní
      • Komise sportovní
      • Komise dopravní a BESIP
      • Komise pro životní prostředí
      • Komise státní památkové péče obce s rozšířenou působností
      • Komise pro likvidaci nepotřebného majetku
      • Komise pro informatiku a web
      • Zdravé město
    • Výbory
      • Kontrolní výbor
      • Finanční výbor
      • Osadní výbor - Bílany
      • Osadní výbor - Drahlov
      • Osadní výbor - Hradisko
      • Osadní výbor - Kotojedy
      • Osadní výbor - Postoupky
      • Osadní výbor - Těšnovice
      • Osadní výbor - Trávník
      • Osadní výbor - Vážany
      • Osadní výbor - Zlámanka
      • Výbor pro územní plán
    • Žákovské zastupitelstvo
  • Úřední deska
  • Aktuality
    • Zpravodaj ke stažení
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
    • Archiv článků
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
      • 2003
    • Důležitá oznámení
    • Mobilní rozhlas
    • Video
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2014
    • Fotogalerie
    • Webkamery
    • Smuteční oznámení
    • Ztráty a nálezy
  • O městě
    • Město Kroměříž
      • Historie
      • Geografie
      • Partnerská města
      • Webkamery
    • Slavné osobnosti
    • Památkové objekty
      • Arcibiskupský zámek
      • Podzámecká zahrada
      • Květná zahrada
      • Muzeum Kroměřížska
      • Kostel sv. Jana Křtitele
      • Kostel Panny Marie
      • Kostel sv. Mořice
      • Kostel sv. Cyrila a Metoděje
    • Investice
  • Kontakty
    • Kontakty na úředníky
    • Kontakty na městské organizace
    • Další důležitá čísla
    • Kulturní zařízení
      • Arcibiskupský zámek
      • Dům kultury
      • Knihovna Kroměřížska
      • Expozice Karla Kryla
      • Muzeum Kroměřížska
      • Kino Nadsklepí
    • Městská sportoviště
      • Krytý bazén
      • Koupaliště Bajda
      • Fotbalový stadion
      • Zimní stadion
      • Sportovní hala Slávia
    • Školy
      • Mateřské školy
      • Základní školy
      • Střední školy
      • Umělecké školy
      • Další školní zařízení

Jsi tady:

  1. Úvod
  2. Aktuality
  3. Co dělat, když vám zkrachuje cestovní kancelář?

Co dělat, když vám zkrachuje cestovní kancelář?

Top
Úvod
11.07.2014
Mgr. Pavel Zrna
TopÚvod

Léto je v plném proudu a s ním i zasloužená dovolená. Řada z nás již má svůj vysněný zájezd zakoupený, jiní právě teď horečně brouzdají internetem či listují katalogy cestovních kanceláří, další si s výběrem zatím hlavu nelámou a nechávají vše na poslední chvíli. Nabídka je opravdu široká, zákazník si může vybrat z bezpočtu tuzemských i zahraničních poznávacích i pobytových zájezdů, pořádaných některou z více než tisícovky v České republice registrovaných cestovních kanceláří. Jako tomu bývá pravidelně každý rok během letních prázdnin, několik cestovních kanceláří z důvodu špatné finanční situace ukončí svou činnost. Tento týden k nim přibyla brněnská CK Monmare Travel. Letos jde o druhou cestovní kancelář, která vyhlásila úpadek.

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska shrnulo pro spotřebitele pár rad, jak postupovat nejen při výběru cestovní kanceláře, ale také v případě, že přes všechna opatření, která jsme učinili, námi zvolená cestovní kancelář „zkrachuje“.

SOS MaS apeluje na spotřebitele, aby byli obezřetní již ve fázi výběru zájezdu, a neřídili se pouze jeho cenou a cílovou destinací, ale za důležitou informaci považovali také to, kdo daný zájezd pořádá, případně kdo jej prodává. Dobré jméno a historie pořadatele zájezdu (typicky cestovní kanceláře) i prodejce (typicky cestovní agentury) mohou být určitým vodítkem. Na internetu lze najít také řadu recenzí a zkušeností ostatních klientů.

Každá cestovní kancelář má povinnost mít po celou dobu své podnikatelské činnosti uzavřenu pojistnou smlouvu. CK je povinna klientovi tuto informaci poskytnout, pokud tak neučiní, měl by si ji klient před uzavřením smlouvy vždy vyžádat!

Pojištění cestovních kanceláří nabízí v ČR tyto pojišťovny: Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Evropská Cestovní Pojišťovna, a.s., Generali Pojišťovna a.s., Slavia pojišťovna a.s. a UNIQA pojišťovna, a.s..

TIP: Na webových stránkách jednotlivých pojišťoven si můžete zkontrolovat, zda Vámi vybraná cestovní kancelář je opravdu pojištěna.

Upozorňujeme, že cestovní agentury nemusí být ze zákona pojištěny a je nutno se informovat o pojištění příslušné cestovní kanceláře, která zájezd pořádá.

V případě, že přes všechna opatření k úpadu přece jen dojde, mohou klienti, kteří dosud neodcestovali, ale kteří uhradili cenu zájezdu, případně zálohu, uplatnit nárok na příslušné pojišťovně a to nejpozději do šesti měsíců od data vzniku pojistné události. Bohužel je potřeba se smířit s tím, že své peníze dostanou klienti vyplaceny až po této lhůtě.

K uplatnění nároku budete potřebovat zejména smlovu o zájezdu a doklady o uhrazení zálohy a plné ceny zájezdu.

Pokud dojde k úpadku v době, kdy jste již na dovolené, je pojišťovna povinna se o Vás postarat, a to včetně zajištění Vašeho návratu do České republiky. Zajistí-li si zákazník dopravu včetně nezbytného ubytování a stravování na vlastní náklady, je třeba si schovat také doklady o uhrazení těchto dodatečných výdajů spojených s pojistnou událostí. Je však potřeba počítat s tím, že pojišťovna následně poskytne peněžní plnění pouze do výše, jakou by musela vynaložit, pokud by dopravu, ubytování a stravování zajišťovala sama.

Vláda ČR na svém jednání dne 9. 7. 2014 schválila novelu zákona č. 159 o některých podmínkách podnikání v cestovním ruchu, jejímž cílem je větší ochrana zákazníků cestovních kanceláří a cestovních agentur.

Ministerstvo pro místní rozvoj, které na svém webu zveřejní seznam cestovních kanceláří pojištěných proti úpadku, bude moci zakázat cestovní kanceláři prodej dalších zájezdů či rozšiřování již uzavřených smluv o zájezdu v případě, že CK nebude plnit své povinnosti vůči pojišťovně. CK totiž budou muset předkládat pojišťovnám před uzavřením smlouvy mimo jiné údaje o hospodaření a počtu zájezdů. Cestovní agentury by měly u prodávaných zájezdů nově uvádět, která cestovní kancelář zájezd organizuje.

Bohužel tento návrh, možná právě proto, že neprošel klasickým připomínkovým řízením, čelí také kritice, a to nejen ze strany pojišťoven a cestovních kanceláří. Spor hoří zejména o to, kdo má nést odpovědnost za výši sjednaných pojistných limitů a kdo v případě, že je cestovní kancelář, tzv. podpojištěna a stanovený limit pojistného plnění nestačí na uspokojení všech oprávněných požadavků poškozených klientů. Návrh zákona totiž obsahuje ustanovení o povinnosti pojišťoven plnit i nad sjednaný limit pojistného plnění. Navrhované změny jsou nepřijatelné zejména pro pojišťovny, které nyní hrozí, že v takovém případě nebudou do budoucna povinné pojištění pro případ úpadku cestovní kanceláře nabízet. Cestovním kancelářím se zase nelíbí stanovení minimálních limitů pro pojistnou částku, která může být pro některé menší a specializované cestovní kanceláře likvidační.

Úplně spokojeny ale nejsou ani organizace hájících zájmy poškozených klientů. Návrh zákona totiž neřeší komplexně všechny problémy, které se trhu vyskytují, zejména v souvislosti s krachy cestovních agentur, na které se povinné pojištění nevztahuje.

 

Novela samozřejmě musí ještě projít celým legislativním procesem, o jejím dalším osudu Vás budeme informovat na webových stránkách www.sos-msk.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska

Poradní dny v Kroměříži: každou druhou středu v měsíci od 13 – 17 h.

tel. 573 321 307, 720 436 006, poradna@sos-msk.cz

Zpět
  • Zpravodaj ke stažení
  • Archiv článků
  • Důležitá oznámení
  • Mobilní rozhlas
  • Video
  • Fotogalerie
  • Webkamery
  • Smuteční oznámení
  • Ztráty a nálezy

Městský úřad

Město Kroměříž
Velké náměstí 115
767 01 Kroměříž

Navigovat

Telefon radnice

573 321 111

Fax

573 331 481

Email

podatelna@mesto-kromeriz.cz 

Datová schránka

bg2bfur

Další kontakty

Úřední hodiny úřadu

Po7:30 - 12:0013:00 - 17:00
Út7:00 - 12:0013:00 - 15:00
St7:30 - 12:0013:00 - 17:00
Čt7:00 - 12:0013:00 - 15:30
Pá7:00 - 12:0013:00 - 14:00

*Pondělí a středa, tedy tzv. úřední dny, jsou vyhrazeny přímo práci na pracovišti a v tyto dny jsou Vám úředníci plně k dispozici ve všech prostorách úřadu. Potřebný servis vám poskytneme i v ostatní dny, ale protože úředníci během nich mohou vykonávat svou práci i mimo radnici, doporučujeme využít možnosti telefonického, e-mailového či elektronického objednání.

Sledujte nás

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Informace o přístupnosti
  • Další důležitá čísla
  • Mapa stránek
  • O webu
  • RSS

Všechna práva vyhrazena - použití obsahu nebo jeho části je možné pouze se souhlasem města Kroměříž

Realizace webu ERIGO.