
Chatbot pomáhá občanům s orientací na webu města
Kroměřížská radnice nasadila na web www.mesto-kromeriz.cz chatbota, nový nástroj, který s využitím umělé inteligence pomůže návštěvníkům lépe se orientovat na internetových stránkách města. „Jedná se o další krok, kterým se snažíme zlepšovat komunikaci s občany města. Chatbot jim usnadní orientaci na webu. S jeho pomocí naleznou dříve požadované informace nebo kontakty,“ uvedl starosta Tomáš Opatrný.
Chatbot může pro občany fungovat jako první kontaktní místo, které jim pomůže najít informace nebo je rovnou navede k vyřízení věci, například nových dokladů, přihlášení trvalého pobytu či stavebního řízení. Nasměruje také tazatele na konkrétního úředníka, který se poptávanou agendou zabývá. Občané chatbota neboli AI asistenta najdou v pravém dolním rohu webových stránek. Kliknutím na kolečko se symbolem řeči se jim otevře okno s chatem, kde mohou položit své dotazy. Chatbot odpovědi doplňuje uvedením zdroje, odkud čerpal. „Pokud se občan zeptá například na výši poplatku za odpad, dostane odpověď i s odkazem. Kliknutím na něj se dostane na příslušnou stránku na webu města,“ přiblížil Opatrný.
Chatbot městu dodala společnost nanotrix.ai. Jedná se o spin-off Technické univerzity v Liberci, který uplatňuje poznatky získané vědeckou prací v praxi. „Jeho výhodou je propojení více webů města i jeho organizací, odkud čerpá informace. A také rychlost, s jakou odpovědi připraví,“ popsal vedoucí odboru informačních technologií Pavel Kopecký. Podle něho chatbot nyní funguje ve zkušebním provozu, aby bylo možné reagovat na případné nedostatky.
Nový inteligentní pomocník na webu města není jedinou novinkou, kterou radnice v oblasti komunikace připravuje. „Náš PR tým tvořený tiskovým mluvčím a redaktorkou zpravodaje pracuje na vysoké úrovni, o čemž svědčí velký počet zveřejněných zpráv i příspěvků na webu, v Kroměřížském zpravodaji i na sociálních sítích. Chceme však ještě zpravodajský servis pro občany posílit, proto v novém roce tento tým posílí další redaktor. Chystáme řadu investic a akcí a chceme o nich občany průběžně informovat, a to s využitím všech prostředků, které patří k moderní komunikaci měst a obcí,“ doplnil Opatrný.
V tomto volebním období vedení města již rozšířilo počet stran Kroměřížského zpravodaje, který má od ledna 2023 o čtyři strany více. V lednu loňského roku radnice spustila modernizované internetové stránky města www.mesto-kromeriz.cz. Od té doby se například na titulní straně webu nově zobrazuje několik prvních dokumentů zveřejněných na úřední desce. Občané na titulní straně naleznou také odkazy na agendy, které si potřebují vyřídit, občanské či řidičské průkazy a další záležitosti. Nechybí online objednávání ani kontakty. Město uspělo i ve srovnání s dalšími samosprávami. Kroměřížský účet na sociální síti Facebook byl vyhodnocen jako druhý nejlepší v celé České republice mezi městy s více než deseti tisíci obyvateli. Uspěl v klání Zlatý lajk 2024 pořádaném spolkem Kvalikom, který se zabývá komunikací veřejných institucí s jejich klienty. Facebook města Kroměříže je stále populárnější, nedávno počet sledujících překročil 18 tisíc.
Vedení města o svých záměrech s občany také diskutuje na veřejných fórech, se seniory komunikuje prostřednictvím Rady seniorů, s podnikateli na Grémiu podnikatelů.
