Živnostenské úřady se stávají Centrálními registračními místy
K 1.8.2006 nastávají podstatné změny zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon). Od tohoto data se stávají živnostenské úřady tzv. Centrálními registračními místy (označení CRM).
V praxi to znamená, že podnikatelé (budou-li mít zájem) budou moci prostřednictvím CRM vyřizovat své záležitosti se státními úřady. Postupně bude celý systém fungovat elektronicky na základě sdílení dat informačních systémů jednotlivých úřadů. V tuto chvíli se však bude jednat spíše o formu korespondenční.
Podnikatelé se od 1. srpna 2006 budou moci registrovat k podnikání, příp. provést změny v registraci, prostřednictvím jediného formuláře a jediného úřadu. Formulář je jednotný pro celou republiku, je složen z několika částí, které se využijí podle podnikatelem požadovaného rozsahu registrace . S jeho vyplněním podnikatelům pomohou pracovníci CRM na obecních živnostenských úřadech, kde budou formuláře k dispozici. Interaktivní formuláře bude možné získat i na internetových stránkách www.businessinfo.cz. Jiné, než předepsané formuláře, nebude možné od 1.8. 2006 na živnostenských úřadech přijmout (což je jediné negativum nového systému).
Podnikatelé mohou využít následující služby CRM:
Podnikatel – fyzická osoba může společně s ohlášením živnosti nebo žádostí o koncesi na příslušném živnostenském úřadu též:
- podat přihlášku k daňové registraci nebo příslušné oznámení
- oznámit zahájení samostatné výdělečné činnosti
- podat přihlášku k důchodovému pojištění
- podat přihlášku k nemocenskému pojištění
- oznámit vznik nebo obsazení volného pracovního místa
- podat oznámení podle zákona o veřejném zdravotním pojištění.
Podnikatel – právnická osoba může společně s ohlášením živnosti nebo žádosti o koncesi na příslušném živnostenském úřadu též:
- podat přihlášku k daňové registraci nebo příslušné oznámení
- oznámit vznik volného pracovního místa nebo jeho obsazení.
Podnikatel může na příslušném živnostenském úřadě ve lhůtě stanovené zvláštními právními předpisy oznámit též změny údajů pro příslušné orgány státní správy, avšak pouze pokud tak učiní současně s oznámením změn dle živnostenského zákona. Obecní živnostenský úřad sám předá v zákonné lhůtě veškerá obdržená podání příslušným správním úřadům, které dále postupují podle svých zvláštních právních předpisů. Je však třeba mít na paměti, žeobecní živnostenský úřad nebude oprávněn posuzovat úplnost nebo věcnou správnost podání týkajících se jiných orgánů státní správy.
Z výše uvedeného vyplývá, že se jedná o zcela zásadní změnu, která má za cíl zjednodušit nově vznikajícím i existujícím podnikatelským subjektům úkony spojené s vyřizováním či změnami živnostenských oprávnění a s tím souvisejících kroků vůči dotčeným úřadům. Nicméně je na podnikatelích, zda tuto možnost využijí. Zákon totiž nevylučuje, aby žadatel o živnost či oznamovatel změny učinil svá podání osobně na jednotlivých institucích. V některých situacích je tento postup naopak mnohem vhodnější (zejména vůči OSSZ).
K 1.8. 2006 vstupují v platnost i další změny živnostenského zákona.
Podle předchozí právní úpravy musela zahraniční fyzická osoba, která hodlala na území ČR provozovat živnost, k ohlášení živnosti předložit doklad k povolení pobytu za účelem podnikání. Nová úprava celý proces zjednodušuje v tom, že zahraniční fyzická osoba předkládá doklad prokazující udělení víza k pobytu nad 90 dnů nebo povolení k dlouhodobému pobytu.Mírnější jsou všeobecné podmínky provozování živnosti fyzické osoby, kdy tato osoba předkládá pouze potvrzení o tom, že nemá daňové nedoplatky z podnikání. Předchozí úprava totiž zahrnovala celou šíři nedoplatků (např. včetně plateb, které s podnikáním vůbec nesouvisely) a blokovala tak žadatele, aby si mohl na splacení pohledávek vydělat jako soukromě podnikající osoba. Tato podmínka byla zcela nelogická a je nyní odstraněna. Nově se však všeobecné podmínky se rozšiřují o povinnost prokázat skutečnost, že FO (pokud na území ČR podniká nebo podnikala) nemá nedoplatky na pojistném na veřejném zdravotním pojištění (dokládá se čestným prohlášením, které je součástí jednotného formuláře).Výrazně se zjednodušuje postup právnických osob u živností ohlašovacích volných, kde není vyžadováno ustanovení odpovědného zástupce.
Při úmrtí podnikatele může pokračovat v živnosti správce dědictví (kterého si nově určí i sám zůstavitel), dědicové ze zákona, dědicové ze závěti, pozůstalý manžel a nově i pozůstalý partner.
Jednodušší je i situace, kdy podnikatel má prokazovat právní důvod pro užívání prostor pro podnikání. Od 1.8. 2006 postačí, aby podnikatel k doložení právního důvodu pro užívání prostor předložil písemné prohlášení vlastníka nemovitosti, bytu nebo nebytového prostoru, kde jsou prostory umístěny, případně prohlášení osoby oprávněné nemovitostí, bytem nebo nebytovým prostorem jinak nakládat, že s umístěním souhlasí (platí to pro případy, kdy ohlašuje živnost právnická osoba nebo fyzická osoba, jejíž místo podnikání je odlišné od místa bydliště).Naopak, v důsledku zvyšující se kriminální činnosti v oblasti zastaváren a prodeje použitého zboží, došlo v tomto směru k určitému zpřísnění. Podnikatel je povinen, jde-li o nákup použitého zboží nebo zboží bez dokladu nabytí, přijímání tohoto zboží do zástavy nebo zprostředkování jeho nákupu či přijetí do zástavy, před uzavřením smluvního vztahu identifikovat jeho účastníky a předmět smluvního vztahu, vést evidenci o těchto skutečnostech, a to včetně data uzavření tohoto smluvního vztahu. Tato evidence musí být přístupná v provozovně, v níž dochází k identifikaci a kde se toto zboží nachází.Řada výkladových nejasností vznikala při dlouhodobé podnikatelské pasivitě. Předchozí právní úprava hovořila o tom, že podnikatel je povinen nahlásit přerušení živnosti, nehodlá-li tuto živnost provozovat po dobu delší než šest měsíců. Nastávaly tak situace, kdy podnikatel již několik let živnost neprovozoval, ale přesto ji oficiálně nepřerušil. Tímto způsobem docházelo zejména ke klamání občanů - potencionálních klientů takového podnikatele, neboť ve veřejných informačních systémech podnikatel figuroval jako aktivní. Aby se těmto situacím, spojeným i s marným vynakládáním finančních prostředků klientů předešlo (např. za zbytečné telefonické dotazy), zákon striktně ukládá podnikatelům povinnost přerušení provozování živnosti na dobu delší než 6 měsíců ohlásit živnostenskému úřadu, a to předem a písemnou formou. Provozování živnosti lze přerušit vždy nejdéle na dobu 2 let. Živnost je přerušena nejdříve dnem doručení oznámení o přerušení provozování živnosti živnostenskému úřadu nebo pozdějším datem uvedeným v oznámení.V této souvislosti je rovněž upřesněna otázka pokračování v provozování živnosti před uplynutím doby, na kterou bylo provozování živnosti přerušeno. Podnikatel je povinen předem písemně tuto skutečnost oznámit živnostenskému úřadu. V provozování živnosti je možno pokračovat nejdříve dnem doručení oznámení o pokračování v provozování živnosti živnostenskému úřadu nebo pozdějším datem uvedeným v oznámení. Úkony spojené s přerušením živnosti či s jejím opětovným pokračováním jsou živnostenským úřadem provedeny zdarma.Jak již bylo uvedeno v úvodních pasážích, živnostenský úřad nově sám zabezpečí (pokud si to podnikatel přeje) veškeré registrační úkony jménem podnikatele (týká se to finančního úřadu, okresní správy sociálního zabezpečení, úřadu práce a příslušné zdravotní pojišťovny - pokud ji podnikatel sdělí). Navíc živnostenskému úřadu byla uložena povinnost, že pokud podnikatel (který podniká nebo podnikal) od 1.8.2006 zároveň s ohlášením živnosti či žádostí o koncesi nepředloží doklad o tom, že nemá na svém osobním účtu evidovány daňové nedoplatky a nemá nedoplatky na platbách pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, vyžádá si tato potvrzení živnostenský úřad sám u příslušných orgánů. Totéž platí u výpisu z Rejstříku trestů (je-li zákonem požadován). Pokud si živnostenský úřad vyžádá u příslušného orgánu státní správy nebo od Rejstříku trestů potvrzení nebo jiný doklad potřebný k ohlášení živnosti, neběží lhůta pro vydání živnostenského listu. Tato lhůta neběží ode dne odeslání vyžádání do dne doručení potvrzení nebo jiného dokladu od tohoto orgánu státní správy. O této skutečnosti živnostenský úřad informuje podnikatele bez zbytečného odkladu.
Je tedy patrné, že kroky zákonodárců směřují v registrační oblasti ke snížení byrokratické zátěže občanů a přenášejí tuto povinnost na úředníky. Věřím, že podnikatelská veřejnost zjednodušení uvítá. Ostatně tato realita se plně ztotožňuje s mými představami o tom, jak má poslání a služba státního úředníka vůči občanům ve vyspělé společnosti v rámci zákonných možností vypadat. Jen si dovolím podnikatelskou veřejnost poprosit o určitou míru shovívavosti zejména v prvních týdnech realizace tohoto projektu. Systém nebyl prozatím v praxi vyzkoušen a bude tedy třeba určité doby k jeho hladkému uvedení do života. Pro zvídavé čtenáře pak doplňuji, že počet živnostenských úředníků v Kroměříži přes jejich výrazně vyšší pracovní zátěž zůstává nezvýšen.
RNDr. Bc. Miroslav Ševčík
vedoucí Obecního živnostenského úřadu Kroměříž