Přeskočit na hlavní obsah
Město Kroměříž logo
Město Kroměříž logo
Formulář pro vyhledávání

Vaše KroměřížPamátky DotaceZdravé městoPotřebuji si vyříditJsem turista Turistický portál

  • Úřad
    • Komunikace s úřadem
      • Elektronická podatelna
      • Potřebuji si vyřídit
      • Online objednávání
      • Městské poplatky
      • Ochrana osobních údajů - GDPR
      • Podání oznámení podle Směrnice EU 2019/1937 o ochraně oznamovatelů
      • E-služby
    • Lidé a organizace města
      • Městský úřad
      • Organizace města
      • Volná pracovní místa
    • Krizové řízení
      • Policie
      • Hasiči
      • Záchranná služba
      • Městská policie
      • Krizové řízení a ochrana obyvatelstva
      • Bezpečnostní desatero
      • Kvalita ovzduší
      • Hladina Moravy
      • Povodňový plán
    • Dokumenty a informace
      • Povinně zveřejňované informace
      • Veřejné zakázky
      • Veřejné dokumenty
      • Rozklikávací rozpočet města
      • Územní plán
      • Územní studie
      • Plány a koncepce
      • Granty, dotace a projekty
      • Úřední deska
      • Volby
      • Ostatní dokumenty
  • Rada a zastupitelstvo
    • Starosta
    • Rada města
    • Zastupitelstvo města
    • Komise
      • Komise bytová
      • Komise pro bezpečnost a prevenci kriminality
      • Komise pro školství, výchovu a vzdělávání
      • Komise pro kulturu, cestovní ruch, prezentaci města a partnerská města
      • Povodňová komise města Kroměříže zřízená podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách
      • Komise pro regeneraci MPR, památky města Kroměříže a veřejná prostranství
      • Komise sociální a zdravotní
      • Komise sportovní
      • Komise dopravní a BESIP
      • Komise pro životní prostředí
      • Komise státní památkové péče obce s rozšířenou působností
      • Komise pro likvidaci nepotřebného majetku
      • Komise pro informatiku a web
      • Zdravé město
    • Výbory
      • Kontrolní výbor
      • Finanční výbor
      • Osadní výbor - Bílany
      • Osadní výbor - Drahlov
      • Osadní výbor - Hradisko
      • Osadní výbor - Kotojedy
      • Osadní výbor - Postoupky
      • Osadní výbor - Těšnovice
      • Osadní výbor - Trávník
      • Osadní výbor - Vážany
      • Osadní výbor - Zlámanka
      • Výbor pro územní plán
    • Žákovské zastupitelstvo
  • Úřední deska
  • Aktuality
    • Zpravodaj ke stažení
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
    • Archiv článků
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
      • 2003
    • Důležitá oznámení
    • Mobilní rozhlas
    • Video
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2014
    • Fotogalerie
    • Webkamery
    • Smuteční oznámení
    • Ztráty a nálezy
  • O městě
    • Město Kroměříž
      • Historie
      • Geografie
      • Partnerská města
      • Webkamery
    • Slavné osobnosti
    • Památkové objekty
      • Arcibiskupský zámek
      • Podzámecká zahrada
      • Květná zahrada
      • Muzeum Kroměřížska
      • Kostel sv. Jana Křtitele
      • Kostel Panny Marie
      • Kostel sv. Mořice
      • Kostel sv. Cyrila a Metoděje
    • Investice
  • Kontakty
    • Kontakty na úředníky
    • Kontakty na městské organizace
    • Další důležitá čísla
    • Kulturní zařízení
      • Arcibiskupský zámek
      • Dům kultury
      • Knihovna Kroměřížska
      • Expozice Karla Kryla
      • Muzeum Kroměřížska
      • Kino Nadsklepí
    • Městská sportoviště
      • Krytý bazén
      • Koupaliště Bajda
      • Fotbalový stadion
      • Zimní stadion
      • Sportovní hala Slávia
    • Školy
      • Mateřské školy
      • Základní školy
      • Střední školy
      • Umělecké školy
      • Další školní zařízení

Jsi tady:

  1. Úvod
  2. Aktuality
  3. Upozornění pro rodiče žáků základních škol

Upozornění pro rodiče žáků základních škol

Úvod
Občan
15.03.2004
Mgr. Pavel Zrna
ÚvodObčan

Od 1. ledna 2004 zákonem č. 422/2003 Sb., byl změněn zákon č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů.

 

Významnou změnou je úprava § 3 odst. 2 zákona č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů.

 

Zákon uvádí, že za sociálně nepotřebného se považuje rodič, který neplní povinnosti zákonného zástupce nezaopatřeného dítěte spojené s řádným plněním povinné školní docházky podle zvláštního právního předpisu /§ 36 zákona č. 29/19884 sb., ve znění pozdějších předpisů, o soustavě základních, středních a vyšších odborných škol/ pokud dítě je pro účely sociální potřebnosti společně posuzovanou osobou.

 

Neomluvenou nepřítomnost nezaopatřeného dítěte do součtu 10 vyučovacích hodin třídní učitel řeší se zákonným zástupcem žáka formou pohovoru, na který je zákonný zástupce pozván doporučeným dopisem. Proto lze na rodiči požadovat, aby v rámci uložené povinnosti informoval o všech skutečnostech, ovlivňujících rozhodování o dávce, její výši a výplatě a uvědomil správní orgán již o neomluvených nepřítomnostech dítěte, jejichž počet nepřesahuje 10.

 

Podle ustanovení § 7 zákona o sociální potřebnosti je žadatel o dávku sociální péče nebo příjemce dávky sociální péče povinen dát písemně souhlas k ověření skutečností, rozhodných pro nárok na dávku, její výši nebo výplatu.

Z uvedeného ustanovení vyplývá následně i právo orgánu sociální péče dotázat se v příslušné škole, zda nezaopatřené dítě, které je společně posuzováno se svými rodiči (zákonnými zástupci), o němž byl správní orgán od rodiče informován, že má neomluvenou nepřítomnost do 10 hodin, již nemá více jak 10 těchto hodin. Obdobně tak učiní u dětí, u nichž již počet hodin neomluvené nepřítomnosti přesáhl 10, aby zjistil, zda počet těchto hodin v dalších měsících nenarůstá. Rovněž lze na základě uvedeného písemného souhlasu požádat o informace o případné neomluvené nepřítomnosti u těch dětí (žáků), kde má správní orgán důvodné pochybnosti, že k neomluvené nepřítomnosti dochází, aniž byl na tuto skutečnost rodičem, popřípadě orgánem sociálně-právní ochrany dětí upozorněn.

 

S ohledem na rozdělení školního roku na dvě pololetí je sledovaným obdobím pro účely posuzování řádného plnění povinností zákonného zástupce nezaopatřeného dítěte spojené s řádným plněním povinné školní docházky školní pololetí. Znamená to, že se hodiny neomluvené nepřítomnosti začínají sčítat vždy od začátku pololetí (1. pololetí září až leden, 2. pololetí únor až červen). Následnou kontrolu umožňuje předložení pololetního a závěrečného vysvědčení, popřípadě jeho kopie, je-li nutné vrátit vysvědčení do školy následující den, pokud nebude se školou dohodnuta možnost pozdějšího odevzdání vysvědčení právě z důvodu potřebné kontroly.

V kalendářním měsíci, kdy dosáhne počet hodin neomluvené nepřítomnosti čísla 11 a více, není plněna podmínka sociální potřebnosti, dávka nenáleží. V případě pozitivního dopadu výchovného působení rodiče na dítě po odejmutí dávky sociální péče, lze v dalším kalendářním měsíci, pokud v něm nedošlo k neomluvené nepřítomnosti, opět společně posuzované osoby považovat za sociálně potřebné v případě, že tyto splňují další podmínky sociální potřebnosti.

Pokud však v některém z dalších měsíců školního pololetí, navazujících na měsíc bez neomluvené nepřítomnosti, bude dítě mít opět alespoň jednu další hodinu neomluvené nepřítomnosti, není znovu pro rodiče splněna podmínka sociální potřebnosti, protože se tato hodina připočítá k předchozím hodinám neomluvené nepřítomnosti, jejichž počet v předchozím období přesáhnul 10, a dávka za tento měsíc nebude opět náležet.

 

Jestliže se správní orgán dozví o neomluvené nepřítomnosti dítěte zpětně, a počet hodin neomluvené nepřítomnosti přesáhl 10, je nezbytné ve spolupráci s příslušnou školou prošetřit, ve kterém měsíci k dosažení tohoto počtu hodin došlo a následně vyčíslit přeplatek na dávce sociální péče. jako u příkladů, uvedených .

 

Jak bylo uvedeno v předcházejících odstavcích, dosáhne-li v kalendářním měsíci počet hodin neomluvené nepřítomnosti žáka čísla 11 a více, není plněna podmínka sociální potřebnosti, a proto dávka za tento měsíc nenáleží. Pokud příjemce dávky sociální péče, kterým je zákonný zástupce dítěte, nesplní svoji ohlašovací povinnost dle § 106 zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o sociálním zabezpečení), jedná se o přeplatek na dávce zaviněný dle § 107 zákona o sociálním zabezpečení. V daném případě je povinností správního orgánu vydat správní rozhodnutí o přeplatku a uložit zákonnému zástupci povinnost jej vrátit. Dávku dle § 96 odst. 1 zákona o sociálním zabezpečení je nutné odejmout tehdy, pokud zanikne nárok na dávku nebo zjistí-li se, že byla přiznána neprávem. V dalším měsíci, pokud dítě řádně chodí do školy a jsou plněny i další podmínky sociální potřebnosti, je nutné na základě nové žádosti a nového správního řízení vydat nové rozhodnutí o dávce sociální péče. V případě, že nastane recidiva neomluvené nepřítomnosti, byť se jedná o jedinou hodinu, je nutné znovu postup odejmutí dávky sociální péče opakovat.

 

Pokud se příslušný úřad dozví o neomluvené nepřítomnosti zpětně, musí zkoumat, ve kterých měsících k neomluvené nepřítomnosti došlo. Je nezbytné v případě naplnění podmínek § 107 zákona o sociálním zabezpečení vydat správní rozhodnutí o přeplatku na dávce, ve výroku správního rozhodnutí stanovit lhůtu, do které je účastník tohoto řízení povinen přeplatek vrátit nebo stanovit jiný způsob vrácení přeplatku např. dle § 107 odst. 2 zákona o sociálním zabezpečení s tím, že částka přeplatku bude srážena z běžně vyplácené dávky nebo později přiznané dávky.

Je zřejmé, že v některých případech, pokud dojde k odejmutí dávky sociální péče dle § 4 zákona o sociální potřebnosti, by mohla dítěti, popřípadě jeho rodičům, hrozit vážná újma na zdraví. V takovýchto případech, po objektivním posouzení, zda by opravdu takováto situace v případě neposkytnutí pomoci v nezbytném rozsahu mohla nastat, lze použít § 8a zákona o sociální potřebnosti. V takovém případě by především měly být pokryty nezbytné náklady spojené s domácností.

 

 

Zpracovala : Zdeňka Procházková

Tel : 573 315 268

E-mail : zdenka.prochazkova@mesto-kromeriz.cz

 

 

 

 

 

 

 

Zpět
  • Zpravodaj ke stažení
  • Archiv článků
  • Důležitá oznámení
  • Mobilní rozhlas
  • Video
  • Fotogalerie
  • Webkamery
  • Smuteční oznámení
  • Ztráty a nálezy
volby do zastupitelstev krajů

Městský úřad

Město Kroměříž
Velké náměstí 115
767 01 Kroměříž

Navigovat

Telefon radnice

573 321 111

Fax

573 331 481

Email

podatelna@mesto-kromeriz.cz 

Datová schránka

bg2bfur

Další kontakty

Úřední hodiny úřadu

Po7:30 - 12:0013:00 - 17:00
Út7:00 - 12:0013:00 - 15:00
St7:30 - 12:0013:00 - 17:00
Čt7:00 - 12:0013:00 - 15:30
Pá7:00 - 12:0013:00 - 14:00

*Pondělí a středa, tedy tzv. úřední dny, jsou vyhrazeny přímo práci na pracovišti a v tyto dny jsou Vám úředníci plně k dispozici ve všech prostorách úřadu. Potřebný servis vám poskytneme i v ostatní dny, ale protože úředníci během nich mohou vykonávat svou práci i mimo radnici, doporučujeme využít možnosti telefonického, e-mailového či elektronického objednání.

Sledujte nás

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Informace o přístupnosti
  • Další důležitá čísla
  • Mapa stránek
  • O webu
  • RSS

Všechna práva vyhrazena - použití obsahu nebo jeho části je možné pouze se souhlasem města Kroměříž

Realizace webu ERIGO.