Přeskočit na hlavní obsah
Město Kroměříž logo
Město Kroměříž logo
Formulář pro vyhledávání

Vaše KroměřížPamátky DotaceZdravé městoPotřebuji si vyříditJsem turista Turistický portál

  • Úřad
    • Komunikace s úřadem
      • Elektronická podatelna
      • Potřebuji si vyřídit
      • Online objednávání
      • Městské poplatky
      • Ochrana osobních údajů - GDPR
      • Podání oznámení podle Směrnice EU 2019/1937 o ochraně oznamovatelů
      • E-služby
    • Lidé a organizace města
      • Městský úřad
      • Organizace města
      • Volná pracovní místa
    • Krizové řízení
      • Policie
      • Hasiči
      • Záchranná služba
      • Městská policie
      • Krizové řízení a ochrana obyvatelstva
      • Bezpečnostní desatero
      • Kvalita ovzduší
      • Hladina Moravy
      • Povodňový plán
    • Dokumenty a informace
      • Povinně zveřejňované informace
      • Veřejné zakázky
      • Veřejné dokumenty
      • Rozklikávací rozpočet města
      • Územní plán
      • Územní studie
      • Plány a koncepce
      • Granty, dotace a projekty
      • Úřední deska
      • Volby
      • Ostatní dokumenty
  • Rada a zastupitelstvo
    • Starosta
    • Rada města
    • Zastupitelstvo města
    • Komise
      • Komise bytová
      • Komise pro bezpečnost a prevenci kriminality
      • Komise pro školství, výchovu a vzdělávání
      • Komise pro kulturu, cestovní ruch, prezentaci města a partnerská města
      • Povodňová komise města Kroměříže zřízená podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách
      • Komise pro regeneraci MPR, památky města Kroměříže a veřejná prostranství
      • Komise sociální a zdravotní
      • Komise sportovní
      • Komise dopravní a BESIP
      • Komise pro životní prostředí
      • Komise státní památkové péče obce s rozšířenou působností
      • Komise pro likvidaci nepotřebného majetku
      • Komise pro informatiku a web
      • Zdravé město
    • Výbory
      • Kontrolní výbor
      • Finanční výbor
      • Osadní výbor - Bílany
      • Osadní výbor - Drahlov
      • Osadní výbor - Hradisko
      • Osadní výbor - Kotojedy
      • Osadní výbor - Postoupky
      • Osadní výbor - Těšnovice
      • Osadní výbor - Trávník
      • Osadní výbor - Vážany
      • Osadní výbor - Zlámanka
      • Výbor pro územní plán
    • Žákovské zastupitelstvo
  • Úřední deska
  • Aktuality
    • Zpravodaj ke stažení
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
    • Archiv článků
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
      • 2004
      • 2003
    • Důležitá oznámení
    • Mobilní rozhlas
    • Video
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2014
    • Fotogalerie
    • Webkamery
    • Smuteční oznámení
    • Ztráty a nálezy
  • O městě
    • Město Kroměříž
      • Historie
      • Geografie
      • Partnerská města
      • Webkamery
    • Slavné osobnosti
    • Památkové objekty
      • Arcibiskupský zámek
      • Podzámecká zahrada
      • Květná zahrada
      • Muzeum Kroměřížska
      • Kostel sv. Jana Křtitele
      • Kostel Panny Marie
      • Kostel sv. Mořice
      • Kostel sv. Cyrila a Metoděje
    • Investice
  • Kontakty
    • Kontakty na úředníky
    • Kontakty na městské organizace
    • Další důležitá čísla
    • Kulturní zařízení
      • Arcibiskupský zámek
      • Dům kultury
      • Knihovna Kroměřížska
      • Expozice Karla Kryla
      • Muzeum Kroměřížska
      • Kino Nadsklepí
    • Městská sportoviště
      • Krytý bazén
      • Koupaliště Bajda
      • Fotbalový stadion
      • Zimní stadion
      • Sportovní hala Slávia
    • Školy
      • Mateřské školy
      • Základní školy
      • Střední školy
      • Umělecké školy
      • Další školní zařízení

Jsi tady:

  1. Úvod
  2. Aktuality
  3. Novinky v novele živnostenského zákona účinné od 1.8.2010

Novinky v novele živnostenského zákona účinné od 1.8.2010

Top
Úvod
Občan
Podnikatel
26.08.2010
Mgr. Pavel Zrna
TopÚvodObčanPodnikatel

Ke dni 1.8.2010 nabyl účinnost zákon č. 155/2010 Sb., který novelizuje zák. č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Tato novela do jisté míry zjednodušuje administrativní zátěž podnikatelů a usnadňuje vstup do podnikání, na druhou stranu ale přináší i nové povinnosti. Nástin těch nejvýznamnějších změn uvádím v následujících řádcích.

Výraznou liberalizaci nalezneme v pohledu na posuzování bezúhonnosti. Od 1. 8. 2010 nesmí živnostenský úřad posuzovat odsouzení za nedbalostní trestné činy. Hodnoceny budou pouze úmyslné trestné činy, přičemž jediným kritériem hodnocení bude to, zdali byl úmyslný trestný čin, za který byl podnikatel odsouzen, spáchán v souvislosti s podnikáním nebo s předmětem podnikání, o který žádá nebo který ohlašuje, pokud se na osobu nehledí, jak by nebyla odsouzena. Ostatní úmyslné trestné činy přestaly být překážkou vstupu do podnikání.Zjednodušení nalezneme i v povinnostech ohlašování změn. V případě, že podnikatel provede nějakou změnu v základních registrech, v obchodním rejstříku, v informačním systému evidence obyvatel (nebo v informačním systému cizinců), nebude muset tyto změny oznamovat a dokládat živnostenskému úřadu. Je to dáno postupným zaváděním centrálních registrů a jejich vzájemným propojováním. Pokud tedy podnikatel např. změní bydliště a změnu provede v evidenci obyvatel, nemá již povinnost hlásit tuto změnu i živnostenskému úřadu. Živnostenský úřad provede změnu adresy bydliště automaticky na základě informace z centrální evidence obyvatel. Jeden háček to přece jen má. Po takto provedené změně v živnostenském rejstříku živnostenský úřad nevydává nový výpis. Pokud tedy podnikatel bude chtít výpis ze živnostenského rejstříku s aktualizovanými údaji, bude nucen o výpis požádat (správní poplatek v tomto případě činí 20,- Kč za stránku). Poněkud složitější je situace u místa podnikání. Zákon nyní dává možnost volby určit, že místo podnikání bude i v budoucnosti totožné s místem bydliště. Pokud tedy po 1.8.2010 podnikatel prostřednictvím jednotného registračního formuláře vyznačí, že adresa místa podnikání je totožná s adresou trvalého bydliště i do budoucna, nevztahuje se na něj povinnost změnu adresy místa podnikání oznamovat živnostenskému úřadu. Toto však je možné až po 1.8.2010, takže u podnikatelů, kteří mají živnostenské oprávnění z dřívějška a změní adresu svého trvalého bydliště, živnostenský úřad nemůže automaticky provést v živnostenském rejstříku i změnu místa podnikání. Tím dojde k tomu, že místo podnikání zůstane v živnostenském rejstříku na původní adrese a podnikatel se dostane do režimu odlišného bydliště a místa podnikání. V takovém případě musí předložit živnostenskému úřadu doklad prokazující právní důvod pro užívání prostor, v nichž se místo podnikání nachází. Protože nesplnění této povinnosti je důvodem k sankci, je nezbytné, aby klienti, kteří mají živnostenské oprávnění vydáno před 1.8.2010, přece jen při změně bydliště živnostenský úřad navštívili a provedli všechny úkony, které jim zákon ukládá. A současně mohou požádat o zmíněnou volbu automatické změny místa podnikání současně se změnou bydliště.Řada změn se v živnostenském zákoně týká provozoven. Podnikatelé již nebudou muset mít na provozovně k dispozici doklady prokazující způsob nabytí prodávaného zboží nebo materiálu používaného k poskytování služeb. Tato změna byla již dlouho podnikatelskou veřejností požadována. Většinou totiž mají podnikatelé tyto dokumenty uložené doma či u účetní firmy (tedy mimo provozovnu). Přesto budou živnostenské úřady doklady o nabytí zboží či materiálu kontrolovat. Mechanismus však bude odlišný, živnostenský úřad vždy stanoví podnikateli dostatečnou lhůtu k tomu, aby podnikatel požadované dokumenty předložil.

Nově se stává součástí živnostenského rejstříku údaj o tom, kde mohou klienti např. reklamovat vadné zboží po zrušení provozovny. Podnikatelé mají nyní povinnost oznámit živnostenskému úřadu adresu, na které je podnikatel povinen vypořádat závazky z uzavřené provozovny. Zároveň se stanovuje, že podnikatel je povinen toto oznámení učinit vůči živnostenskému úřadu nejpozději ke dni ukončení činnosti v provozovně a stanovuje povinnost ohlásit i každou změnu této adresy, a to po dobu 4 let ode dne ukončení činnosti v provozovně.

Zcela novým prvkem je zavedení tzv. identifikačního čísla provozovny (IČP). Jedná se o nový údaj (od 1.7.2010) poskytnutý správcem základního registru osob dle zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, v platném znění. IČP je desetimístné číslo a váže se k jednotlivému subjektu a pro určitou provozovnu. V praxi to bude znamenat, že pokud v jednom objektu provozuje svoji činnost více podnikatelů, bude provozovna označena několika IČP. Jestliže provozovnu s přiděleným IČP získá jiná osoba, bude provozovně přiděleno nové IČP.

U nových provozoven ohlášených po 1. 7.2010 živnostenský úřad přidělí IČP, nebylo-li již přiděleno, provede zápis do živnostenského rejstříku a o provedeném zápisu a přiděleném IČP bude informovat podnikatele. Tento údaj tak bude podnikatel znát neprodleně po zápisu provozovny do živnostenského rejstříku a musí jím bez prodlení trvale a viditelně označit svoji provozovnu.

Podnikatel, který zřídil provozovnu před 1. 7.2010 (tzn. provozovna byla zapsána do živnostenského rejstříku před 1. 7. 2010), je povinenoznačit provozovnu tímto IČP a užívat jej, a to nejpozději od 1.8.2011. Živnostenský úřad v těchto případech IČP přidělí zpětně a to nejpozději do 1. 7. 2011. V téže lhůtě o tom podnikatele vyrozumí. Řada podnikatelů již vyrozumění o přidělení IČP od živnostenského úřadu již obdržela. Proto je nezbytné, aby přidělené IČP bez zbytečného odkladu na provozovně vyznačila (postačuje např. uvést tento údaj k informacím o provozní době).

Je možné, že podnikatel obdrží IČP i k provozovně, která již neexistuje. Signalizuje to, že provozovna je v živnostenském rejstříku stále evidována jako existující, podnikatel její zrušení nenahlásil živnostenskému úřadu. Zde je na místě, aby podnikatel sjednal nápravu a evidovanou provozovnu zrušil.

Jen pro úplnost bude vhodné uvést, jak má v současné době provozovna být označena. Provozovna musí být trvale a zvenčí viditelně označena obchodní firmou (názvem právnické osoby) nebo jménem a příjmením podnikatele, identifikačním číslem osoby (IČ) a identifikačním číslem provozovny (IČP). Mobilní provozovna a automat musí být dále označena údajem o místě podnikání nebo sídle podnikatele. Provozovna sloužící k poskytování služeb nebo k prodeji zboží spotřebitelům navíc i jménem a příjmením osoby odpovědné za činnost provozovny (s výjimkou automatů) a prodejní nebo provozní dobou určenou pro styk se spotřebiteli. Prodejní nebo provozní dobou nemusí být označena mobilní provozovna a automat. Provozovny, ve kterých je poskytováno přechodné ubytování, musí být dále označeny kategorií a třídou ubytovacího zařízení.

U vstupu do zařízení společného stravování provozovaného na základě hostinské činnosti je jeho provozovatel povinen viditelně označit, zda jde o nekuřácké zařízení, kuřácké zařízení nebo zařízení s vyhrazenými prostory pro kuřáky a nekuřáky. Určité zmírnění přináší živnostenský zákon v případě, že podnikatel nějakou dobu neprovozuje nebo nehodlá provozovat svoji živnost. Předchozí úprava zákona kladla podnikateli povinnost oznámit živnostenskému úřadu přerušení provozování živnosti, pokud živnost nebude provozována minimálně šest měsíců. V tuto chvíli je to, zdali podnikatel oznámí živnostenskému úřadu přerušení provozování živnosti, zcela na jeho vůli. Přesto tento úkon doporučuji provádět (je tak činěno bez správního poplatku). V době oficiálního přerušení provozování živnosti totiž není podnikatel povinen plnit některé povinnosti vyplývající z živnostenského zákona a jiných právních předpisů (např. splňovat odbornou způsobilost, finanční způsobilost, označovat sídlo nebo místo podnikání apod.). Vazba zde samozřejmě existuje i na správu sociálního pojištění, zdravotní pojišťovnu a finanční úřad.

 

Tímto výčet všech změn v živnostenském zákoně nekončí, smyslem těchto informací však bylo představit jen ty nejvýznamnější změny a novinky. Zájemci o plné znění novelizovaného zákona a jeho příloh jej mohou nalézt na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu ( www.mpo.cz/cz/podpora-podnikani/zivnost-podnikani ), stejně tak i na stránkách Městského úřadu Kroměříž ( www.mesto-kromeriz.cz/orgstr.asp?orgstr=93&modul=obcan&map=91 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RNDr. Bc. Miroslav Ševčík, vedoucí Obecního živnostenského úřadu Kroměříž

Zpět
  • Zpravodaj ke stažení
  • Archiv článků
  • Důležitá oznámení
  • Mobilní rozhlas
  • Video
  • Fotogalerie
  • Webkamery
  • Smuteční oznámení
  • Ztráty a nálezy
volby do zastupitelstev krajů

Městský úřad

Město Kroměříž
Velké náměstí 115
767 01 Kroměříž

Navigovat

Telefon radnice

573 321 111

Fax

573 331 481

Email

podatelna@mesto-kromeriz.cz 

Datová schránka

bg2bfur

Další kontakty

Úřední hodiny úřadu

Po7:30 - 12:0013:00 - 17:00
Út7:00 - 12:0013:00 - 15:00
St7:30 - 12:0013:00 - 17:00
Čt7:00 - 12:0013:00 - 15:30
Pá7:00 - 12:0013:00 - 14:00

*Pondělí a středa, tedy tzv. úřední dny, jsou vyhrazeny přímo práci na pracovišti a v tyto dny jsou Vám úředníci plně k dispozici ve všech prostorách úřadu. Potřebný servis vám poskytneme i v ostatní dny, ale protože úředníci během nich mohou vykonávat svou práci i mimo radnici, doporučujeme využít možnosti telefonického, e-mailového či elektronického objednání.

Sledujte nás

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Informace o přístupnosti
  • Další důležitá čísla
  • Mapa stránek
  • O webu
  • RSS

Všechna práva vyhrazena - použití obsahu nebo jeho části je možné pouze se souhlasem města Kroměříž

Realizace webu ERIGO.