Městskou hromadnou dopravu v Kroměříži čekají velké změny
Kroměříž – Do dvou let budou zajišťovat městskou hromadnou dopravu v Kroměříži výhradně moderní nízkopodlažní autobusy. Zdejší radnice a Kroměřížské technické služby, které dopravní systém ve městě provozují, mají v plánu do roku 2007 uvést v život rozsáhlý projekt, jehož cílem je odstranění veškerých bariér v provozu MHD. Už dnes v ulicích jezdí tři nízkopodlažní autobusy a další město koupí v následujících letech. Bezbariérové autobusy ovšem zdaleka nejsou jediným prvkem rozsáhlého projektu
Realizace projektu odstartovala letos v květnu, kdy vedení města vyhlásilo veřejnou soutěž na dodavatele čtyř nízkopodlažních autobusů, z nichž jeden začne sloužit potřebám obyvatel města ještě letos a připojí se tak k dalším třem strojům, které již Kroměřížské technické služby získaly v uplynulých dvou letech. „První dva nízkopodlažní autobusy začaly v Kroměříži jezdit v roce 2003 a o rok později vedení radnice schválilo nákup třetího. Tyto stoje ovšem ještě nejsou součástí zmíněného projektu,“ vysvětlil ředitel Kroměřížských technických služeb Leo Berka. Podle něj do roku 2007 bude ve městě jezdit celkem sedm nízkopodlažních autobusů. „Městská hromadná doprava tedy bude zajištěna zcela bezbariérově. Ulehčíme tak nástup a výstup především tělesně postiženým občanům, bezbariérovost je ovšem pohodlná i pro jiné skupiny obyvatel, jako jsou například matky s dětmi a vůbec starší občané,“ vysvětlil Berka, podle něhož budou stávající autobusy postupně vyřazeny z provozu. „Necháme si pouze několik strojů jako rezervu pro případ potřeby,“ dodal.
Bezbariérovost projektu ovšem nesouvisí jen s nákupem nových autobusů. Projekt počítá s také úpravami nástupišť, zastávek a zavedením hned několika nových služeb. „Opatření spočívá i v odstraňování informačních bariér. Chceme vybudovat moderní informační systém zahrnující označení zastávek, autobusů či orientaci v jízdních řádech, který budou moci mimo jiné využívat i nevidomí lidé,“ upozornil ředitel technických služeb s tím, že součástí projektu je i zavedení čipových karet při výdeji jízdenek.
Realizace celého projektu bude stát asi třicet milionů korun. Převážnou část této sumy chce město uhradit formou dotace získané z evropských fondů. MHD v Kroměříži ročně převeze asi dva miliony cestujících a všech devět autobusů ročně urazí asi dvě stě osmdesát tisíc kilometrů.