2009: po D1 do Prahy (MF Dnes, 25.8.2008)
Kroměříž, Hulín - Po dálnici z Kroměříže do Brna a Prahy se řidiči projedou už příští rok v listopadu. Právě tehdy totiž bude zprovozněn dálniční úsek mezi Mořicemi a Kojetínem dlouhý 6,6 kilometru. Ten se napojí na letos dokončenou část do Kroměříže. A brzy poté se dálnice dočkají i v Hulíně.
Minulý týden o tom informovala stavební firma Skanska DS, která pro novináře uspořádala exkurzi i s testovací jízdou po už skoro hotovém úseku D1 mezi Kojetínem a Kroměříží. Ta mimo jiné odhalila těžko přehlédnutelný fakt: při vjezdu do Zlínského kraje čeká řidiče opravdový estetický zážitek. Za zvlněnou zemědělskou krajinou vykoukne za kopcem Barbořina věž kroměřížského zámku, pod ní se rozprostře široká pomoravská rovina a za ní majestátní Hostýnské vrchy. Především ale dálnice D1 odlehčí okolním obcím, které roky trápí tranzitní doprava včetně kamionů. Podle projektového manažera Skansky DS Martina Fischera se dálnice koncem roku 2010 stočí kolem Hulína až k hranici Olomouckého kraje u Říkovic.
Bude na rychlou dostavbu dálnice dost peněz?
Jestli se to podaří ale není jasné. Státní fond dopravní infrastruktury totiž ve svých nových plánech, které zveřejnila MF DNES, posunul dokončení této stavby až na červen roku 2012.
Na Kroměřížsku by už tou dobou mělo být zprovozněno kolem 20 kilometrů dálnice, jejichž stavba přijde na zhruba devět miliard korun z kapsy státu a Evropské unie. Zejména Hulín si pak konečně oddechne. Přes město totiž nyní projíždí až 16 tisíc aut denně.
„Součástí projektu je také řada ekologických staveb vybudovaných podle nejmodernějších metod,“ řekl mluvčí Skansky Leoš Verner.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jihovýchodní Morava
Autor: KAREL TOMAN, ml.